Mag3 scintigrafi.

22:14


Idag gjorde Abbe ännu en undersökning av sina njurar. Eller sin njure kanske man ska säga. Den gick till så att de sprutade in ett radioaktivt ämne i blodet som sökte sig till njurarna. Han fick lugnande så att han skulle ligga helt still i en gammakamera som registrerade strålningen. Kameran tog någon bild i sekunden under cirka tjugo minuter, och resultatet blev en liten suddig film som påminde lite om sådana man sett från tagna med värmekameror.

Undersökningen visar hur njurarna tar hand om preparatet, att det tas upp och rinner av som det skall. Och mycket riktigt såg man tydligt på Abbes lilla film att det bara fanns en njure på ena sidan. Annars var det bra så vitt jag förstod. Vi får väl se när doktorerna kommer med sitt utlåtande.

Lite skumt kändes det allt när de kom med en spruta med en sån där radioaktivitets-symbol som för tankarna till mina gamla Kraftwerk-skivor, och sprutade in det i Abbes blodomlopp. Men det är visst en dos som är svagare än det man får i sig vid vanlig röntgen eller CT.

1 kommentarer

  1. Hej!
    Läser för första gången din blogg om Abbe och blir så berörd.
    Har en son på 10 år som heter Albin och han är född med en multicystnjure. Vid 10 månaders ålder opererade dom bort den på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Känner så väl igen mig i mycket av det du skriver även om Albins sjukdom inte är i närheten av det Ni har gått igenom med Er son.
    Men just dessa inlägg där du skriver om Abbes njure får mig så berörd att jag börjar gråta. Det är 9 år sedan han gjorde operationen men det känns som igår.
    Han går fortfarande på kontinuerliga kontroller och jag tackar gud för att vi bor i Sverige med den sjukvård vi har.
    Ta väl hade om Abbe och jag lovar att jag kommer läsa din blogg varje dag framöver.
    Varma hälsninar Sara Nordberg/Boden

    SvaraRadera

Vill du kommentera men har ingen egen blogg? Inga problem. Välj "Namn/webbadress" under "Kommentera som:" och skriv bara i ditt namn. Eller välj "Anonymt" om du hellre vill det.